MARKETINGUL ÎNTRE RESPECT ȘI „NU-MI PASĂ DE TINE”… doar de banii tăi

Untitled 2 - Copy

de Laura Dobrotă

De-a lungul timpului, marketingul a fost definit în multe feluri, însă în accepțiunea generală, marketingul reprezintă știința și arta de a convinge clienții să cumpere. CUM sunt convinși clienții? Este o întreagă poveste. Modalitățile, deși multiple, din punctul de vedere al atitudinii față de client, pot fi doar de două feluri: etice sau neetice. Variantele neetice trădează un marketing agresiv sau înșelător (depinde de situație), care, din păcate, este folosit pe scară tot mai largă. Variantele etice însă respectă consumatorul și spațiul personal al acestuia.

Paradoxal, în unele cazuri, legea și etica sunt două lucruri diferite. De ce spun asta? Pentru că există metode, care, deși sunt legale, nu sunt etice. E perfect legal să promiți ceva cu litere mari, iar apoi, cu litere mici, să prezinți și condițiile în care respectiva ofertă este valabilă. Întrebarea ar fi: este și etic?

Speță:

20

Firma X promite:
1. Audiogramă GRATUITĂ
2. Trei seturi de baterii GRATUIT
3. Tester pentru baterii GRATUIT
Pe scurt: super ofertă! Dar stai, iată și un asterisc. Ne trimite în subsolul afișului. Înainte de a citi mențiunea de acolo (scrisă cu litere minuscule), mă gândesc că e vreo condiție. Nu, nu e una, sunt patru:

1. Oferta este limitată în timp (e și normal să fie așa, de aceea e ofertă)
2. Oferta este limitată de stoc
3. Este obligatorie achiziționarea a două aparate auditive (nu unul, ci două)
și… punctul 4 – cireașa de pe tort:
4. Oferta „se supune unor termeni și condiții”. Întreb: cele de mai sus ce au fost? Nu „termeni și condiții”? Presupun că dacă, totuși, sunteți interesați, veți intra în magazin, unde „povestea” va continua. Posibil să descoperiți că nu e vreun avantaj deosebit să beneficiați de ofertă sau că e aproape imposibil să beneficiați de ea.

2 - Copy

Proprietarii firmei de mai sus, dacă își recunosc afișul aici, nu ar trebui să se simtă jenați, pentru că se află într-o companie „selectă”. Aceeași situație, însă sub altă formă, o întâlnim și în cazul unor bănci, care promovează cu litere de o șchioapă dobânzi tentante și „uită” să menționeze comisioanele pe care le ascund în contracte interminabile pentru a determina indirect clienții să nu le citească de la un capăt la celalalt, înainte de a le semna. Sau în cazul companiilor de telefonie, care oferă telefoane sau tablete gratuite la anumite abonamente (până când ajungi să plătești device-urile respective cu vârf și îndesat). Sau în cazul magazinelor care cresc prețurile cu una-două săptămâni înainte de a face reduceri. Sau în cazul firmelor producătoare de cosmetice care menționează pe etichete: „Fără parabeni” (și mulți înțeleg prin aceasta: „Fără conservanți”), deși produsele conțin conservanți, însă alți conservanți, nu parabeni (care ÎNCĂ nu s-au dovedit la fel de nocivi ca parabenii).

Deși acest tip de marketing poate crește vânzările, dacă sunteți antreprenori, rezistați tentației de a recurge la aceste variante. Reputația firmei dumneavoastră va avea de suferit pe termen lung din cauza faptului că un client poate fi păcălit doar o dată, iar în urma acestei întâmplări, clientul va vorbi și ghiciți ce le va spune prietenilor și colegilor săi despre produsele sau serviciile dumneavoastră?

Fiti corecți și transparenți și în promovare, iar rezultatele nu vor întârzia să apară. În plus, vă veți construi o imagine bună, veți fi credibili și cu adevărat profesioniști. Nu folosiți scurtături de genul celor de mai sus și veți câstiga respectul și încrederea clienților voștri. Imediat după aceea, veți câștiga și banii lor. Și nu puțini, pentru că veți deveni prima lor opțiune, când vor avea nevoie de produsele sau serviciile pe care le oferiți.

PS: Ca și consumatori, după cum știți, încep ofertele de Paști. Deschideți ochii și urechile. Altfel, s-ar putea să deveniți nu clienții, ci victimele cuiva.

Pe curând!

Advertisements
This entry was posted in articole and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s