CUM ARATĂ PLANUL TĂU DE MARKETING PENTRU 2016?

de Laura Dobrotă

plan marketing

Cum arată planul tău de marketing pentru 2016? Sau mai bine aș fi întrebat: ai un plan de marketing? Ceea ce trebuie să stii este că un plan de marketing doar schițat, și chiar incomplet, este mai bun decât niciun plan de marketing. Așadar, ar fi bine să te apuci de treabă, iar pentru a-ți face munca mai ușoară, în cele ce urmează, voi trece în revistă principalele aspecte pe care ar trebui să le tratezi.

Însă, înainte de toate, ce este un plan de marketing? Planul de marketing se referă la un document care conține cunoștințe despre piața în care firma ta își desfasoară activitatea și strategiile și pașii pe care trebuie să îi faci pentru a-ți atinge obiectivele stabilite pentru o perioadă de timp determinată. Cu alte cuvinte: cum să câștigi și să păstrezi clienți. De ce ai nevoie de un plan nou și nu îl poți folosi pe cel pe care l-ai făcut acum doi sau trei ani? Pentru că piața se schimbă, preferințele consumatorilor se schimbă, poate apărea o concurență nouă, iar modalitățile de comunicare cu clienții tăi potențiali se diversifică și ele de la an la an.

Să revenim la redactarea planului și la principalele aspecte care trebuie incluse în acesta:

1. Obiectivele.
Ce încerci să realizezi cu acest plan de marketing? Obiectivele trebuie să fie măsurabile. Spre exemplu: „Creșterea cifrei de afaceri cu 20%.”

2. Piața țintă.
Cui se adresează activitățile tale de marketing? Gândeste-te la vârsta prospecților, sex, venit, localizare geografică. Dacă sunt consevatori sau în căutare de inovații? Introvertiți sau extrovertiți? Cât de des cumpără și în ce cantitate? Cu cât îi vei descrie mai în detaliu, cu atât mai bine vei acționa.

3. Analiza concurenței.
Cine reprezintă concurența ta și unde te situezi față de aceasta? Compară prețurile tale cu ale concurenților. Oferă aceștia beneficii în plus față de cele pe care le oferă produsele/serviciile tale? Ce modalități de promovare folosește concurența? Care sunt punctele lor tari si punctele lor slabe?

4. Poziționarea.
Ce face ca business-ul tău să fie unic? Poziționarea se referă la imaginea pe care un produs sau serviciu o creează în mintea pieței țintă. Această imagine trebuie să fie unică, diferită de a concurenței și foarte bine definită. Poziționarea este un concept care, mie, personal, îmi place foarte mult. Îmi propun să scriu un articol și pe această temă deosebit de importantă pentru produsele sau serviciile pe care un business le produce sau prestează.

5. Strategia de preț.
Lucrurile rămân la fel sau vei schimba ceva în această privință? Pentru a stabili o strategie de preț potrivită, ia în considerare:
• Costurile fixe și variabile
• Obiectivele companiei tale
• Competitia
• Strategia de pozitionare
• Disponibilitatea de plată a grupului țintă.

6. Activitățile de promovare.
Cum vei ajunge la piața țintă? Este cea mai importantă parte a planului tău de marketing, așa că: Atenție! Ce medii de informare folosește piața ta țintă? Înseamnă că acolo trebuie să fii prezent. Prin urmare, realizează:
• Social media marketing (pe rețelele sociale: Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest etc.)
• Online marketing
• Marketing direct (scrisori de vânzări, broșuri, flyere, oferte speciale etc.)
• Reclamă în media – ziare, reviste, radio, TV (cu referire la o ofertă specifică pentru a primi un răspuns imediat)
• Vânzare directă (în locația în care se află prospecții)
• Participare la târguri locale și regionale.

7. Bugetul de marketing.
Cât vei cheltui și pentru ce? Va fi nevoie să te gândești la un anume procent din vânzări sau, dacă ești la început de drum, la o sumă din fondurile proprii sau împrumutate, însă oricum ar fi, gândește-te că marketingul este absolut esențial pentru succesul afacerii tale. Cum am mai afirmat și cu altă ocazie, chiar dacă afacerea ta trece prin momente grele, nu fă greșeala să renunți tocmai la acest buget. Te vei afunda și mai tare.

8. Măsurarea.
Cum vei implementa ce ți-ai propus și unde este loc de îmbunătățiri? Stabilește indicatorii cheie de performanță (KPI). Acești indicatori pot fi stabiliți pe baza tendințelor din cadrul companiei sau prin benchmarking – adică, prin compararea cu valori etalon ale industriei sau ale unor companii de referință. Spre exemplu:
• Livrarea la timp și în conformitate cu așteptările clienților (indice de performanță operațional)
• Marja de profit net (indicator recomandat pentru benchmarking-ul la nivel de industrie)
• Clienți profitabili – ce e drept, mai greu de monitorizat.

Cam acestea sunt aspectele cheie care trebuie abordate în planul tău de marketing. Nu te teme că vei greși. Când o strategie nu atinge obiectivele dorite, poate fi revizuită, iar această situație trebuie văzută ca o parte naturală a procesului de învățare și adaptare la lumea în continuă schimbare în care ne desfășurăm activitatea.

Îți doresc succes!

semnatura 28 cu functie

Advertisements
This entry was posted in articole and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s